MTB weetjes

 Mountainbike Nieuws en informatie

Mountainbike weetjes

 

Mountainbiken voor beginners

 

Houding en instellen van de fiets
De juiste houding begint met de goede hoogte van het zadel. Een goede uitgangspositie is als volgt te bepalen: als de schoenhak op het pedaal staat (met het pedaal recht in de lijn van de zitbuis schuin naar beneden) en je op het zadel zit, dan moet het been net niet volledig gestrekt zijn. Dit is een uitgangspositie maar het blijft een kwestie van proberen wat voor jezelf het beste werkt (dus sommige vinden net iets hoger of lager fijner). 

Naast de hoogte van het zadel, is ook de zadelstand van belang. Zorg dat het zadel horizontaal staat. Dan glijd je niet naar voor of achter en krijg je ook geen drukpunten op 'rare' plaatsen.
De voorbouw moet niet te lang of te kort zijn. Lang betekent een plattere houding en kort meer rechtop. Als je verkeerd zit, kun je pijn aan de rug krijgen en moet je dus eens denken aan een andere voorbouw (lager of korter). Wat de hoogte van de voorbouw betreft, de bovenzijde van de handvatten mag maximaal 10 cm lager liggen dan de punt van het zadel. Hoe groter deze afstand, hoe platter je ligt.

Schokken opvangen gaat met armen en benen, zelfs op een fully! Zorg er voor altijd ontspannen op de fiets te zitten met de armen licht gebogen. De benen zijn ook altijd minstens licht gebogen (bij het staan...) en vormen samen met de armen een soort van schokbrekers. Houd het stuur losjes vast. Hard knijpen in het stuur leidt tot kramp en is bovendien nergens goed voor.

Een lang eind klimmen? Zet het zadel dan wat hoger (eerder aan 1 cm denken dan aan 5). 
Voor een All-round stand met klimmen en afdaling; dan geldt de normale rijhoogte. Overigens is het verstandig om op een technisch parcours het zadel iets lager te plaatsen. Bij stuntwerk als Urban assault, dirt jump of free ride acties waarbij je makkelijk van positie moet kunnen wisselen; zet het zadel lekker laag! 

 

Alpenweek 2007 Alpenweek 2007 Mark Mark en Anton


Advertentie